Ook Vincent heeft al heel wat jaren ervaring op de teller staan. De knepen van het vak leerde hij in een boetiek in Izegem om vervolgens snel door te groeien tot floor manager van gekende kledingzaken in Kortrijk, Brugge en Gent. De laatste jaren was hij dan weer aan de slag in een gelijkaardige zaak in Waregem.
“Ik leerde er de waarde van merken kennen. Mensen komen vaak shoppen omwille van hun vertrouwde kwaliteitsmerk. Ik kan dat begrijpen. Broeken zoals die van Jacob Cohen bijvoorbeeld zijn heel comfortabel en duurzaam en hebben een eigen unieke snit. Geen wonder dus dat onze winkel hier sterk op inzet. Veel van die kwaliteitsmerken kende ik al, een aantal andere moet ik nog ontdekken, zoals Capo Bianco bijvoorbeeld. Daar observeer ik nu heel nauwkeurig welk type klant zich goed voelt in het merk, waar die lijn het verschil maakt.”
Starten in Coronatijden, het is niet evident.
“Coronatijden waren niet echt normale shoppingtijden. Daardoor leerde ik een deel klanten minder snel kennen. Anderzijds moet ik wel zeggen dat de sfeer onder de collega’s super is. Ik word meegenomen in een dynamiek en kan geleidelijk aan ook ontdekken hoe complementair ik ben met de rest van het team.”
“Waar ik het verschil zou kunnen maken? Ach, er wordt al eens gezegd dat ik een durver ben. Ik zet liever zelf de trends dan ze te volgen… Ik hou ervan om kleuren naar voor te schuiven of kledingstukken met prints te promoten. Al zal ik nooit dingen forceren. Alles vertrekt vanuit het luisteren naar de klant. Die moet zich goed voelen in zijn vel. Als hij liever voor de klassieke stijl kiest, geen probleem. Maar als ik voel dat er wel ruimte is om dingen uit te proberen, dan zal ik die kans niet laten liggen.”
Thuis in maatwerk
“In die zin voel ik me heel goed binnen het concept van maatwerk. Maatwerk betekent niet alleen stijladvies dat perfect aansluit op het profiel en de voorkeuren van de klant. Het is ook effectief kledij gaan personaliseren. Daar liggen volgens mij nog heel veel mogelijkheden.
Vaak vechten we nog tegen het vooroordeel dat maatwerk sowieso veel duurder is. Dat klopt niet, meer en meer kan je zonder noemenswaardige meerkost kledij echt naar je hand zetten. Bovendien mag je ook niet vergeten dat elke persoon uniek is. Zo hebben we vaak mensen over de vloer die erg groot zijn, maar daarom nog geen XL nodig hebben. Op die momenten is het fijn als je mensen dingen kan aanreiken waardoor ze toch zichzelf kunnen blijven. Ook dat is maatwerk.”
“Weet je, de complexiteit die vaak met maatwerk verbonden is, daagt me net uit. Ik zie het als een kans om telkens unieke oplossingen te bedenken, want wees eerlijk: met die massaproductie is het steeds moeilijker om jezelf te onderscheiden, he.”